کد مطلب:39692
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
بـرخـي گـفـتـه اند اگر شان نزول آيه 55 از سوره مائده , بخشيدن انگشتر به فقير ازسوي علي عليه السلام باشد , لازم مي آيد كه بخشش انگشتر زكات باشد . در حاليكه مسلم است كه بخشش انگشتر از موارد زكات نيست .
از موارد گوناگون استعمال زكات در قرآن روشن مي شود كه زكات اصطلاحي مراد نيست بلكه هر نوع صدقه و انفاق در راه خدا زكات به حساب مي آيد . مثلا در قرآن آمده است كه به ابراهيم و اسحاق و يعقوب وحي كرديم كه كارهاي نيك انجام دهند , نمازبخوانند و زكات دهند : و اوحينا اليهم فعل الخيرات و اقام الصلوه و ايتاءالزكاه ( انبياء / 73 ) . يا به نقل از عيسي عليه السلام آمده است كه : و اوصاني بالصلاه و الزكاه ما دمت حيا ( مريم / 31 ) در حـالـيـكه روشن است كه در شرايع آنها زكات مالي به معناي مصطلح در اسلام وجود نداشته است .
تفسير الميزان ج 6
طباطبائي - سيد محمد حسين اينكه مي گويند آيه 55 سوره مائده در مورد علي (ع ) نازل شده و در آن ذكر شده كه علي (ع ) در حـال ركـوع انـگشتر خود را به سائل بخشيده علي (ع ) با آن توجه خاصي كه در حال نماز داشت و غـرق در مـناجات پروردگار بود ( تا آنجا كه معروف
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.